Wiedza teologiczna, która przekazuje prawdę Bożego objawienia, pochodzi z dwóch źródeł, którymi są Pismo Święte i Tradycja. Traktaty z zakresu teologii dogmatycznej poświęcają uwagę całemu spektrum tematów teologicznych, wśród których swoje miejsce znajduje również kwestia aniołów. Teologia scholastyczna zajmowała się tym zagadnieniem w ramach traktatu o Bogu Stwórcy, jednak nie jest niczym wyjątkowym, że doczekało się ono także osobnej części. W niniejszym opracowaniu zwracamy uwagę na stworzenia duchowe w kontekście twórczości wybitnego polskiego teologa Wincentego Granata, który podkreślał szacunek dla tradycji chrześcijańskiej i wskazywał na istotne wartości chrześcijańskich dogmatów. W swoim dziele Dogmatyka katolicka, częściowo przedsoborowym, omówił większość zagadnień teologii dogmatycznej, posługując się metodą scholastyczną. W posoborowym dziele Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie doktryna o aniołach wysuwa się na pierwszy plan w ścisłym związku z antropologią chrześcijańską i jej personalistyczną orientacją. Wincenty Granat w teologiczny sposób opisuje nie tylko relację człowieka do Boga, ale także wzajemną interakcję między człowiekiem a stworzeniem duchowym, która również ma swój początek w Bogu.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)