Data publikacji : 2023-11-10

Kształtowanie postawy tolerancji pozytywnej wśród młodzieży w Polsce: zbiorowe studium przypadku

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki autorskiego badania jakościowego przeprowadzonego w 2021 roku na temat kształtowania postawy tolerancji pozytywnej wśród młodzieży w Polsce. W analizowanych badaniach jako główną metodę badawczą zastosowano zbiorowe studium przypadku. Przeanalizowano 5 przypadków instytucji edukacyjnych, które w założeniach statutowych mają promocję pedagogii tolerancji inspirowanej nauczaniem Jana Pawła II. Próbę badawczą utworzyły: Instytut Dialogu Międzyreligijnego im. Jana Pawła II w Krakowie, Centrum Myśli Jana Pawła II, Fundacja Pomoc Młodzieży im. św. Jana Pawła II „Wzrastanie”, Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia” i Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich. Oferta edukacyjna tych instytucji adresowana jest głównie do młodzieży w Polsce.  Badanie ujawniło, że tolerancja pozytywna, oparta na aksjologicznym fundamencie, zajmuje ważne miejsce w działalności badanych instytucji. U podstaw znajduje się nauczanie Jana Pawła II na temat godności człowieka, szacunku, dobra wspólnego, odpowiedzialności, dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego, współpracy. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na zróżnicowane pod względem treści i rozwiązań metodycznych inicjatywy edukacyjne, które służą odkrywaniu istoty tolerancji pozytywnej i jej granic oraz stwarzają różne okazje do poznawania Innego, okazywania szacunku, dialogu, zmiany uprzedzeń, współpracy, budowania jedności w różnorodności. Młodzież miała wiele okazji zarówno do bezpośredniego, jak też za pomocą nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, zaangażowania w dialog międzykulturowy i międzyreligijny, co sprzyjało kształtowaniu postawy tolerancji pozytywnej.

Słowa kluczowe:

tolerancja pozytywna, pedagogia, młodzież, edukacja, Jan Paweł II, postawa, dialog



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)