Data publikacji : 2023-11-10

Interdyscyplinarność w badaniach teologicznych

Abstrakt

Interdyscyplinarność w badaniach nad złożonością rzeczywistości zyskuje współcześnie coraz więcej zwolenników wśród badaczy. Od czasu Soboru Watykańskiego II wzrasta również otwarcie teologii na współpracę z innymi naukami, w tym nie tyko naukami humanistycznymi, ale i różnymi dyscyplinami nauk empirycznych. Z interdyscyplinarną otwartością teologii wiążą się jednak pytania. Czy teolog powinien słuchać głosów przedstawicieli innych nauk, skoro wielu z nich nie jest zainteresowanych jego dyscypliną badawczą? Czy teologia ma coś do powiedzenia innym naukom w interdyscyplinarnym dialogu? Czy interdyscyplinarny profil teologii może pomóc w tworzeniu integralnej koncepcji człowieka i świata? Czy interdyscyplinarne badania teologiczne mogą przyczynić się do przekazywania wiary w naukowo ukształtowanym światopoglądzie? Autor udziela pozytywnej odpowiedzi na postawione pytania, argumentując za koniecznością uwzględnienia interdyscyplinarności w refleksji teologicznej. W uzasadnieniu przytacza trzy racje, będące rezultatem poprowadzonych analiz: po pierwsze – interdyscyplinarność w badaniach teologicznych prowadzi do wyjścia z jednowymiarowego paradygmatu naukowego; po drugie – interdyscyplinarność daje możliwość całościowego spojrzenia na przyrodę i człowieka; po trzecie – interdyscyplinarność w badaniach teologicznych wskazuje na nowy sposób w uzasadnianiu wiary wobec mentalności zdominowanej przez myślenie przyrodnicze.

Słowa kluczowe:

teologia, interdyscyplinarność, nauka, dialog interdyscyplinarny, uzasadnianie wiary



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (Deutsch)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)