Data publikacji : 2018-04-30

Religijno-patriotyczne przesłanie wybranych dekoracji plastycznych z żoliborskich „Mszy św. za Ojczyznę” (1982-1984)

Grzegorz Kamil Szczecina



Abstrakt

W historii Polski i Kościoła katolickiego w Ojczyźnie nie brak heroicznych świadków, których postawa, słowa i świadectwo stały się pewnym „znakiem rozpoznawczym” danego okresu dziejowego. Niewątpliwie taką postacią jest bł. ks. Jerzy Popiełuszko, którego nauczanie i słynne „Msze św. za Ojczyznę” – stały się symbolem końca XX wieku w Polsce. Ze wspomnianymi nabożeństwami wiązał się pewien zwyczaj dekoracji plastycznych, które zdobiły prezbiterium kościoła św. Stanisława Kostki podczas każdej „Mszy za Ojczyznę”. W formie plastycznej wyrażały one treść tematyczną danego nabożeństwa, stanowiąc tym samym przesłanie patriotyczno-narodowo-religijne. Przeważała w nich tematyka historyczna nawiązująca do ówczesnych wydarzeń oraz elementy religijne. Artykuł prezentuje wybrane dekoracje plastyczne, również w odniesieniu do danych kazań „żoliborskiego kapłana”. Analiza i prezentacja dzieł artystycznych jest możliwa dzięki zbiorom archiwalnym Ośrodka Dokumentacji Życia i Kultu Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki.

Słowa kluczowe:

Jerzy Popiełuszko, Msze św. za Ojczyznę, dekoracje, patriotyzm, NSZZ „Solidarność”



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)