Data publikacji : 2019-05-30

Cała teologia w służbie integralnej formacji duchowej studentów

Przemysław Sawa



Abstrakt

Teologia jako rozumowa refleksja nad Bożym Objawieniem wciąż pozostaje w służbie wierze indywidualnego człowieka i wierze Kościoła, a przez to oddziałuje na społeczeństwo i doczesną rzeczywistość świata. Teologia ze swej natury musi oddziaływać na życie, przede wszystkim na codzienność samego teologa, jak również studentów. W ten sposób realizuje się formacyjny charakter studiowania nauk świętych.

Formacja obejmuje więc usłyszenie słowa zbawienia i jego asymilację w życiu, co prowadzi do myślenia i działania zgodnego z Ewangelią. Dlatego niezbędnym komponentem teologii pozostaje życie duchowe, zwłaszcza modlitwa, przyjmowanie sakramentów i uczestniczenie w codzienności Kościoła. Obejmuje to najpierw wykładowców teologii.

Realizację tych celów można osiągnąć przez kerygmatyczne nachylenie teologii, otwarcie na dialog oraz transdyscyplinarność. Świat dzisiejszy bowiem potrzebuje teologii odnajdującej się w meandrach myślenia współczesnych. Jednocześnie konieczne staje się, by absolwent studiów teologicznych swobodnie poruszał się po wszystkich przestrzeniach teologii, a nie pozostał na poziomie wąskich zainteresowań i specjalizacji. Ten wymóg współczesnych czasów domaga się więc od Kościoła nowego integralnego spojrzenia na teologię, uprawianą we wspólnocie wierzących oraz w kontekście świata coraz bardziej zsekularyzowanego. Czas wrócić do holistycznej wizji życia, świata, teologii.

Słowa kluczowe:

formacja, odnowa teologii, wyzwania wobec teologii, komponenty formacji teologicznej



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)