Data publikacji : 2014-12-10

Postawy młodzieży wobec Kościoła jako wyzwanie dla katechezy

Abstrakt

Strukturalna definicja postawy zawiera komponent poznawczy, emocjonalno-oceniający i behawioralny. Badania postaw wobec Kościoła mieszczą się w instytucjonalnym parametrze religijności. Młodzież pojmuje Kościół bardziej w kategoriach wspólnotowych, aniżeli instytucjonalnych, jednak w ostatnich latach wzrasta odsetek respondentów, którzy uważają, że można być człowiekiem religijnym bez Kościoła jako Ludu Bożego. To może być oznaką tworzenia się religijności zindywidualizowanej, dystansującej się od instytucjonalnych wymagań (religijność pozakościelna). Badani młodzi pozytywnie oceniają wkład Kościoła w rozwiązywanie problemów jednostki, rodziny, narodu oraz jego rolę w przemianach ustrojowych. Obawiają się jednak jego zbytniej ingerencji w osobiste życie i zachowania. Dlatego też w hierarchii autorytetów pomocnych w rozwiązywaniu konfliktów moralnych nauki Kościoła i rady duchownych lokują się na dalekich miejscach, a pierwszą rangę ma własne sumienie. Znacznemu zaufaniu do Kościoła w sensie ogólnym towarzyszy mniejszy poziom zaufania do konkretnych struktur i osób w Kościele. Obserwuje się duży deficyt partycypacji w ruchach i wspólnotach religijnych.

Słowa kluczowe:

autorytet moralny, instytucje kościelne, młodzież, postawa, socjalizacja religijna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)