Data publikacji : 2021-02-26

Teologiczne ikony Maryi w nauczaniu papieża Franciszka

Anton Adam



Abstrakt

Z opracowanego tematu teologicznej ikony/teologicznych ikon (podľa Tvojho uváženia) Matki Bożej w nauczaniu papieża Franciszka wynika, że relacja współczesnego następcy św. Piotra do Bogurodzicy jest bardzo żywa i wielowymiarowa, czego dowodem jest jego zajmowanie stanowiska w różnych kwestiach mariologicznych oraz częste przedstawianie Maryi, Matki naszego Pana, jako wzoru do naśladowania dla wiernych znajdujących się w rozmaitych sytuacjach życiowych. Na podstawie niniejszego przedłożenia można stwierdzić, że papież naświetla relację do Matki Bożej przede wszystkim z punktu widzenia duszpasterskiego oraz że podejmowane przez niego prawdy wiary pozostają na płaszczyźnie stwierdzeń. Ojciec Święty najczęściej zajmuje się tematem wiary Maryi, przedstawiając ją równocześnie jako Matkę ewangelizacji. Poświęca uwagę także wzajemnej relacji Maryi i św. Józefa, podkreślając jego nieustanną gotowość do troskliwej opieki nad Świętą Rodziną. Papież Franciszek często zachęca wiernych do przyjmowania daru Bożego miłosierdzia oraz mówi o Maryi jako o Matce Miłosierdzia, przy czym tak czyni w kontekście chrystologicznym. Jest oczywiste, że papieskie przedstawianie Maryi jako pierwszej uczennicy Pana wywodzi się z jej bliskiej relacji do Jezusa. Mariologia papieża Franciszka nie została skumulowana do jednego konkretnego dokumentu, ale jego myśli mariologiczne znajdują się niby drogocenne perły rozproszone w rozmaitych dokumentach jego nauczania.

Słowa kluczowe:

Kościół, Maryja Dziewica, ikona wiary, matka, Chrystus



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)