Data publikacji : 2022-01-31

Teologia dziecięca jako teologia dla dzieci

Abstrakt

Teologia dla dzieci jest jednym z trzech wzajemnie uzupełniających się aspektów teologii dziecięcej. Jest ona zbudowana na fundamencie chrześcijańskiego credo, a jej zadaniem jest – przy zachowaniu wymogów teologicznych wypływających z Objawienia – eksplikacja, przybliżanie i przekaz dzieciom centralnych tematów chrześcijaństwa. Dokonuje się to nie drogą dedukcji czy instruowania, lecz na drodze wspólnego poszukiwania „wartości dodanej” w tradycji chrześcijańskiej. Poszukiwanie to – kierowane przez osoby dorosłe z ugruntowaną wiarą, zafascynowane teologią i teologicznie kompetentne – ma charakter dialogiczny, a jego celem jest przyswojenie sobie doktryny chrześcijańskiej w duchu wolności. Dzieci jednak nie będą odkrywały, poznawały, uczyły się teologii czy zdobywały kompetencji teologicznych, jeśli nie otrzymają od dorosłych konkretnych treści. Podstawowym kryterium doboru tych treści powinno być ich znaczenie dla życia i wiary dzieci. Naturalną przestrzenią uprawiania teologii dla dzieci jest katecheza i kaznodziejstwo. Jej treści i sposób ich przekazu wyznacza wówczas Magisterium Ecclesiae i liturgia.

Słowa kluczowe:

teologia dziecięca, teologia dla dzieci, treści kształcenia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)