Od momentu, kiedy człowiek wybiera pewne zasady religijne i rozpoczyna kształtować swoje relacje z Bogiem, rozpoczyna się rozwój osobowości religijnej. W wychowaniu religijnym koniecznie potrzebne są autorytety i wzorce osobowe, które pomagają lepiej zrozumieć potrzebę życia według zasad i wartości. Dlatego, aby człowiek wzrastał i dojrzewał w swojej religijności, potrzebuje on odpowiednich autorytetów i wzorów. Papież Franciszek w adhortacji apostolskiej pod tytułem „Gaudete et Exsultate. O powołaniu do świętości w świecie współczesnym” (9 kwietnia 2018 roku) zwraca szczególną uwagę na świętość jako kategorię nie abstrakcyjną, nie bezosobową, ale prawdziwą i realną. Świętość jest zawsze związana z osobą, jest powołaniem do bycia autorytetem oraz wzorem, jakim ona staje się dla innych wierzących. Osoby święte stają się prawdziwymi autorytetami dla nas oraz pomagają w wychowaniu innych osób. Papież Franciszek, pisząc adhortację, zdawał sobie sprawę ze znaczenia przykładu w procesie kształtowania charakteru każdego człowieka oraz jego wychowania. Ojciec święty autorytet jako wzór osobowy ściśle wiąże z powołaniem do świętości.
Autorytet rozumie w sensie katechetycznym. Ten wzór jest rozumiany jako doskonałość pod względem moralnym, jest przylgnięciem do samego Chrystusa. Dlatego, oprócz osoby Jezusa i Maryi, w wychowaniu katolickim występują inne autorytety i wzory. Do takich odnosimy osoby, które w swoim życiu chciały jak najdoskonalej naśladować Chrystusa. Są nimi święci, błogosławieni, a także osoby, które przykładem własnego życia są godne naśladowania: rodzice, którzy wychowują własne dzieci; pracujący mężczyźni i kobiety; osoby chore, starsze; konsekrowane. Przekaz odpowiednich i wartościowych autorytetów i wzorców jest konieczny w wychowaniu nie tylko dzieci i młodzieży, ale także człowieka dorosłego.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)