W niniejszym artykule podjęto problematykę interpretacji tekstów biblijnych przez przedstawicieli współczesnej myśli panenteistycznej. Badając problematykę relacji „Bóg–świat”, posługiwali się oni nie tylko fragmentami Pisma Świętego dla rozwoju własnych koncepcji, ale nadawali jednocześnie tym fragmentom brzmienie panenteistyczne. Wobec tego zrozumienie specyfiki panenteistycznej interpretacji takich fragmentów w dziełach poszczególnych autorów staje się możliwe tylko po uwzględnieniu logiki wewnętrznej tej czy innej koncepcji. W artykule przedstawiono panenteistyczne rozumienie fragmentów biblijnych w kontekście procesualnego panenteizmu Ch. Hartshorne’a, gdzie pewne myśli Pisma Świętego rozumie się jako wzorzec myśli quasi-panenteistycznej, a także jako koncepcję „pola racjonalności” J. Życińskigo; podkreślono wartość tekstów biblijnych w panenteizmie soteriologicznym prezentowanym przez N. Gregersena, a także omówiono panenteistyczne interpretacje opisu stworzenia świata w pracach Ph. Claytona i D. Griffina. Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, że specyfika niektórych koncepcji panenteistycznych determinuje wybór tych, a nie innych tekstów biblijnych, które nie tylko podkreślają immanencję Boga w świecie, ale także akcentują Jego transcendencję.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Teologiczne · ISSN 2353-7272 | eISSN 2543-5973 · DOI: 10.18290/rt
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)