Dykasteria Nauki Wiary. Deklaracja Fiducia supplicans. 2023. Accessed 3 September, 2025. https:// www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_ddf_doc_20231218_fidu¬cia-supplicans_pl.html.
Dylus, Aniela. „Kościół a społeczeństwo obywatelskie”. Athenaeum 38 (2013): 103–115.
Ebertz, Michael N. „Erosion der (katholischen) Kirche. Altes flicken oder neues wagen?”. W Die Zukunft von Religion und Kirche in Deutschland, red. Patrick Becker i Ursula Diewald, 29–47. Freiburg im Breisgau: Herder, 2014.
Ebertz, Michael N. „Milieusensible Kraftzentren”. Herder Korrespondenz 3 (2024): 27–30.
Ebertz, Michael N. „Päpstlicher Kirchenkurs. Die Option der elitären Minorisierung”. W Entweltli¬chung der Kirche?, red. Jürgen Erbacher, 183–201. Freiburg im Breisgau: Herder, 2012.
Franciszek. Encyklika Evangelii gaudium. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archi¬diecezjalnej Tum, 2013.
Hoffmann-Nowotny, Joachim H. „Theologie, Religionen und soziokultureller Wandel”. W Universitas in theologia – theologia in universitate, red. Matthias Krieg i Martin Rose, 61–80. Zürich: Theolo¬gischer Verlag Zürich, 1997.
Höhn, Hans J., Kirche und kommunikatives Handeln. Studien zur Theologie und Praxis der Kirche in der Auseinandersetzung mit den Sozialtheorien Niklas Luhmanns und Jürgen Habermas’. Frankfurt am Main: Knecht, 1985.
Jagodziński, Marek. „Dlaczego synodalność?”. Roczniki Teologiczne 71, nr 1 (2024): 11–23.
Jagodziński, Marek. „Teologiczne wymiary komunikacji wiary z kulturą świecką”. W Kościół a kultura, red. Andrzej A. Napiórkowski, 147–168. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krako¬wie. Wydawnictwo Naukowe, 2023.
Karle, lsolde. „Sinn für unlösbare Fragen”. W Die Zukunft von Religion und Kirche in Deutschland, red. Patrick Becker i Ursula Diewald, 111–119. Freiburg im Breisgau: Herder, 2014.
Kaufmann, Franz X. Kirche begreifen. Analysen und Thesen zur gesellschaftlichen Verfassung des Christentums. Freiburg: Herder, 1979.
Kaufmann, Franz X. Wie überlebt das Christentum? Freiburg: Herder, 2000.
Kehl, Medard. „Kirche in der Kultur der Moderne”. W Christen an der Schwelle zum dritten Jahrtau¬send, red. Michael Sievernich i Johannes Beckermann, 99–115. Frankfurt am Main: Knecht, 2000.
Mariański, Janusz. „Co mówi «duch czasu» − sekularyzacja religii i społeczeństwo postsekularne”. Roczniki Nauk Społecznych 32 (2004): 49–83.
Mariański, Janusz. „Religia i Kościół katolicki w społeczeństwie pluralistycznym”. Roczniki Teologicz¬ne 71, nr 1 (2024): 25–50.
Moltmann, Jürgen. Was ist Theologie heute? Freiburg im Breisgau: Herder, 1988.
Müller, Gerhard L. „Tekst Fiducia supplicans jest wewnętrznie sprzeczny i wymaga wyjaśnień”. Dostęp 17.06.2024. https://www.niedziela.pl/artykul/97716?tytul=Kard-M%C3zller-tekst-Fidu¬cia-supplicans.
Oevermann, Ulrich. „Ein Modell der Struktur von Religiosität. Zugleich ein Strukturmodell von Le¬benspraxis und sozialer Zeit”. W Schlüsselwerke der Religionssoziologie. Veröffentlichungen der Sektion Religionssoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, red. Christel Gärtner i Gert Pickel, 469–479. Wiesbaden: Springer, 2019.
Schulze, Gerhard. Krisen. Zürich: Fischer, 2010.
Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Poznań: Pallottinum, 1965.
Szymczak, Wioletta. „Społeczeństwo obywatelskie a religia. Typy relacji w perspektywie wiodących teorii socjologii religii”. Roczniki Nauk Społecznych 43, nr 2 (2004): 49–75.
Parsons, Talcott. „The Present Status of Structural-Functional Theory in Sociology”. W The Idea of Social Structure. Papers in Honor of Robert K. Merton, red. A. Coser Lewis, 67–84. London – New York: Routledge, 1975.
Wąchol, Grzegorz. „Kryzys wiary, czy religii? Przesłanie nadziei i zaangażowania duszpasterskiego w świetle adhortacji Evangelii gaudium”. Łódzkie Studia Teologiczne 33, nr 1 (2024): 263–277.
Zduniak, Agnieszka. „Kryzys Kościoła jako kryzys wartości w niemieckim dyskursie teologiczno-soc¬jologicznym”. Zeszyty Naukowe KUL 62, nr 4 (2019): 53–70.