Data publikacji : 2024-12-27

Warszawscy pielgrzymi w PRL. Znaczenia w śpiewie ukryte

Barbara Śnieżek



Abstrakt

Autorka omawia zachowania muzyczne i repertuar pielgrzymów Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej na Jasną Górę stanowiące odpowiedź na sytuację społeczno-polityczną w okresie PRL. Wychodzi od tezy Bohlmana, że w muzyce pielgrzymów można odnaleźć ukryte znaczenia, które okazują się pomocne w zrozumieniu tej grupy w określonym czasie. Najpierw przygląda się działaniom podejmowanym przez władzę komunistyczną wobec pielgrzymek w Polsce. Następnie omawia sposoby, w jakie pielgrzymi reagowali na nie poprzez śpiew w trzech wybranych okresach: podczas „zakazanej” pielgrzymki w 1963 r., podczas pielgrzymki w milenijnym roku 1966 oraz w latach 80. XX wieku. Ostatnia część artykułu stanowi refleksję nad znaczeniami nadawanymi pielgrzymce i muzyce pielgrzymkowej w omawianym okresie. Analizy prowadzą do wniosku, że śpiew w czasach PRL był dla pielgrzymów sposobem wyrażania uczuć i poglądów oraz środkiem wzmacniającym opór wobec władzy.

Słowa kluczowe:

Jasna Góra, pielgrzymka, pieśni patriotyczne, pieśni religijne, represje, reżim komunistyczny, śpiew, Warszawa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)