Data publikacji : 2023-12-29

Od punktów zwrotnych do środowiska uczenia się tożsamości nauczyciela – nauczyciele języków obcych późnej kariery zawodowej mają głos

Abstrakt

Choć uczenie zwykle kojarzy się z edukacją zewnętrzną, programami czy ekspertami, w artykule mowa jest o innym uczeniu się, tj. wynikającym z refleksji nad biografią nauczyciela języka obcego i jego tożsamości zawodowej. Przedmiotem analizy są fragmenty biografii czterech nauczycielek języków obcych późnej kariery zawodowej (anglistki, germanistki, romanistki i rusycystki), które dzielą się swoim doświadczeniem w dogłębnych wywiadach narracyjnych z autorką tekstu. Badanie ma na celu dowiedzieć się, jak różne przeszłe zdarzenia krytyczne, czy punkty zwrotne, związane z nauczanym językiem obcym przez uczestniczki badania, odbiły się na ich karierach zawodowych i  późniejszym korzystaniu z dostępnych im środowisk uczenia się tożsamości zawodowej. Z analizy danych wyłoniły się cztery konstrukcje tożsamości: nauczyciel konstruktywnie rozwiązujący problemy, nauczyciel ceniący własny komfort, nauczyciel dostrzegający społeczne nierówności pomiędzy różnymi językami obcymi, nauczyciel jako aktywny użytkownik języka obcego, które mogą sugerować, że incydenty przeszłe mają wpływ na późniejsze sytuacje zawodowe. Tekst może zawierać istotne implikacje pedagogiczne w kształceniu nauczycieli, gdyż istnienie indywidualnych tożsamości nauczycieli języków obcych, inspirowanych przeszłymi doświadczeniami, może kwestionować sens rozwijania jednej uniwersalnej tożsamości nauczyciela języka obcego.

Słowa kluczowe:

nauczyciele języków obcych późnej kariery zawodowej, biografie nauczycieli, punkty zwrotne, środowiska uczenia się tożsamości zawodowej



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)