Data publikacji : 2023-12-29

Samoobserwacja i świadomość ucznia w kontekście kształcenia pozaformalnego i nieformalnego

Abstrakt

Artykuł skupia się na opisie sfer działań ucznia związanych z uczeniem się pozaformalnym i nieformalnym oraz na sformułowaniu kryteriów (samo)oceny kompetencji językowych i komunikacyjnych nabytych przez uczących się w trakcie takiego właśnie kształcenia. Opierając się na hipotezie dotyczącej sposobów, jakie uczący się stosują w nauce pozaformalnej i nieformalnej, zostały porównane udzielone na pytanie odpowiedzi dwóch różnych grup: pierwsza z nich to uczący się języka francuskiego jako obcego na polskiej uczelni, a druga to francuskojęzyczni studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela. Wyniki badania pozwoliły określić wymienione przez respondentów praktyki i działania, funkcjonujące w ich świadomości jako nieformalne i pozaformalne. Stworzony katalog sytuacji kształcenia obcojęzycznego stał się punktem wyjścia do zaproponowania narzędzia (samo)oceny nabytych umiejętności. Celem jego jest wpłynięcie na (samo)świadomość uczniów związaną z uczeniem się pozaformalnym i nieformalnym.

Słowa kluczowe:

nauczanie pozaformalne, nauczanie nieformalne, samoocena, świadomość, kształcenie językowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)