Data publikacji : 2023-12-29

Pozaformalna nauka języka angielskiego w międzywojniu. Obrazy INNEGO w samouczkach i czasopismach dla uczących się angielszczyzny

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są samouczki i prasa neofilologiczna kierowane do Polaków uczących się języka angielskiego w latach 1918–1939. Typologiczny opis źródeł, wpisujący się w lingwistykę tekstu, zwraca uwagę na ich specyfikę (struktura, pragmatyka i aspekt poznawczy) oraz rolę w upowszechnianiu znajomości angielszczyzny w popularnym wówczas procesie samokształcenia. Analizy szczegółowe sprofilowane dyskursywnie służą odtworzeniu sposobu postrzegania rodzimego użytkownika języka angielskiego na podstawie treści prezentowanych w materiale źródłowym. Badania wykazały, że INNY jest nosicielem cech pożądanych społecznie (respektowanie etykiety, poszanowanie tradycji, precyzja wysławiania) i psychologicznie (opanowanie, wytrwałość, dobrze rozumiany spryt) oraz przedstawicielem potężnej spuścizny kulturowej. Tak kreowany wizerunek motywował do nauki i umacniał rosnący prestiż języka angielskiego w Polsce.

Słowa kluczowe:

materiały do nauki języka angielskiego dla Polaków, samouczki, prasa neofilologiczna, dyskursywny obraz Anglika



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)