Data publikacji : 2023-12-29

Kiedy kształcenie formalne nie wystarcza. potrzeby w zakresie samodoskonalenia zawodowego nauczycieli języków specjalistycznych

Abstrakt

Nauka w szkolnictwie branżowym musi obowiązkowo realizować efekty kształcenia w zakresie języka obcego ukierunkowanego zawodowo (JOZ). Niestety edukacja formalna nie przygotowuje nauczycieli języków obcych (JO) do pracy w placówkach kształcących w zawodzie. Artykuł podejmuje problem potrzeb nauczycieli JO pracujących w szkolnictwie branżowym na Lubelszczyźnie. Zrealizowane badanie ankietowe jest podstawą diagnozy potrzeby ww. nauczycieli. Te ostatnie zostały omówione w odniesieniu do nauczania JOZ w zakresie form i treści doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz gotowości tych ostatnich do samodoskonalenia w ramach edukacji nieformalnej. Wyniki badania pokazują, że formy kształcenia edukacji formalnej, jak i nieformalnej nie są satysfakcjonujące w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych nauczycieli JO.

Słowa kluczowe:

nauczanie języków zawodowych, nauczyciel języka obcego, szkolnictwo branżowe, kształcenie nauczycieli języków obcych, potrzeby nauczycieli języków zawodowych



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)