Data publikacji : 2023-12-29

Muzyczne „bękarty” Stanisława Moniuszki

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie twórczości baletowej Stanisława Moniuszki i jej recepcji scenicznej w XX i XXI wieku. Podstawą analizy są balety kompozytora w oparciu o zachowane partytury, recenzje i wypowiedzi realizatorów towarzyszące premierom oraz zapisy wideo spektakli. W pierwszej części artykułu zostały omówione prapremiery. Z analizy wynika, że nie wszystkie dzieła odniosły sukces za życia kompozytora, ponieważ on traktował tę twórczość w dużej mierze jako użytkową albo nie spotkała się ona z zainteresowaniem wybitnych choreografów jemu współczesnych. W drugiej części artykułu została przeprowadzona analiza scenicznych realizacji muzyki baletowej Moniuszki w drugiej połowie XX wieku i pierwszych dwóch dekadach XXI wieku, z której wynika, że jego balety, zachowane głównie we fragmentach, nadają się do nowych technik teatralnych, takich jak adaptacja, przepisanie i remiks.

Słowa kluczowe:

balet, muzyka baletowa, choreografia, remiks, teatr operowy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)