Data publikacji : 2023-12-29

Socjalizacja a preferencje muzyczne. Czy kiedyś zabraknie chętnych na koncerty muzyki klasycznej?

Abstrakt

Rozwój nowych mediów, obserwowane starzenie się publiczności uczestniczącej w koncertach muzyki klasycznej i stan polskiego szkolnictwa muzycznego na nowo stawiają przed nami pytanie tak o teraźniejszość, jak i o przyszłość muzyki klasycznej. Mimo że dostęp do różnego rodzaju koncertów jest niemal nieograniczony, a oferta bardzo atrakcyjna, regularnie zmniejsza się liczba słuchaczy muzyki klasycznej, zwłaszcza w krajach Europy zachodniej, ale także w Polsce, a średnia wieku słuchaczy znacząco wzrasta. Rozmijanie się oferty z liczbą słuchaczy może doprowadzić w dwóch następnych dziesięcioleciach do drastycznych zmian w preferencjach muzycznych polskiego społeczeństwa.

W artykule są przedstawiane dane z XXI wieku dotyczące słuchalności koncertów muzyki klasycznej (i podobnych form muzycznych) w Polsce i porównawczo w Niemczech – statystyki dotyczące liczby koncertów, liczby słuchaczy oraz przyszłości rynku koncertowego. Ważnem aspektem omawianym w artykule jest analiza bezpośredniego związku obecności muzyki klasycznej w życiu człowieka i jej percepcji z wczesną socjalizacją muzyczną.

Słowa kluczowe:

socjalizacja, percepcja, koncerty, muzyka klasyczna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)