Data publikacji : 2023-12-29

„Piosenka jest dobra na wszystko” czy „Nie wierzę piosence”? Powszechna edukacja muzyczna jako „edukacja piosenkowa”

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie rezultatów analizy podstaw programowych i podręczników do przedmiotu „muzyka” w powszechnej edukacji muzycznej w Polsce i ich interpretacja jako „edukacji piosenkowej”. Edukacja piosenkowa to sposób realizacji edukacji odwołujący się do muzycznej popkultury w zakresie: hegemonii piosenki jako gatunku, wyboru i formy przedstawiania literatury muzycznej, komentowania i interpretowania muzyki, zakresu wiedzy o muzyce, budowania wizerunku dziedziny muzyki i uniwersalności konwencji popkulturowej, struktury systemu powszechnej edukacji muzycznej. Jako element tego systemu edukacja piosenkowa zyskuje sankcję kulturową, prowadząc ku „świadomości piosenkowej” i „kulturze piosenkowej”.

Słowa kluczowe:

edukacja muzyczna, system edukacji muzycznej w Polsce, „edukacja piosenkowa”



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)