Data publikacji : 2023-12-29

Nieodparty urok Toski. Między literaturą a muzyką od XIX do XXI wieku: od Sardou do Magniego, od Pucciniego do Dalli

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest intertekstualna analiza dwóch XIX-wiecznych utworów, a mianowicie historycznego dramatu Victoriena Sardou i opery Giacoma Pucciniego, ze współczesnymi realizacjami bazującymi na tym współczesnym micie: filmie Luigiego Magniego z 1973 r. i musicalu Lucia Dalli z 2003 r.

Analiza pokazuje związki między literaturą a muzyką, i to zarówno klasyczną, jak i popularną. Z opracowania wynika, że film Magniego szerzej czerpie z francuskiego dramatu, zręcznie posługując się historycznym sztafażem, stanowiącym rodzaj maski dla dziejowej powtarzalności, podczas gdy musical Dalli wykorzystuje wątki z włoskiej opery, skupiając się na psychologicznym wymiarze katastrofy jednostek. I Magni, i Dalla tworzą rodzaj współczesnej przypowieści, która jednocześnie dialoguje z tradycją literacką i muzyczną, jak też proponuje ich oryginalną relekturę, wzbogacając hipertekstualną grę z XIX-wiecznymi pierwowzorami.

Słowa kluczowe:

intertekstualność, związki literatury i muzyki, kultura popularna, relektura, Tosca



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)