Data publikacji : 2023-12-29

Język na muzycznych pograniczach. Wokół nazwy zespołu Emerson, Lake & Palmer

Abstrakt

Artykuł dotyczy perspektyw oglądu artifonimu Emerson, Lake & Palmer. Nazwa ta, sprawiająca na pierwszy rzut oka wrażenie zwyczajnej i niezbyt oryginalnej, w rzeczywistości zaskakuje bogactwem wariantów oraz pewnym potencjałem onimotwórczym. Choć zastosowany schemat nazewniczy, dość rzadko wykorzystywany w rocku, jawił się jako uniemożliwiający zmianę składu zespołu, okazał się punktem wyjścia do wykazywania się znakomitą inwencją w podejmowaniu kolejnych decyzji nazewniczych przez muzyków grupy i ich współpracowników. W artykule zwrócono też uwagę na inne kwestie dotyczące onomastyki muzycznej, m.in. zakres badań oraz adekwatność terminu proponowanego dla tej subdyscypliny, delimitację artifonimów i tytułów albumów fonograficznych, relacje transonimiczne między nazwami własnymi należącymi do tych kategorii i tendencję do tworzenia swoistych konstelacji nazewniczych (obejmujących także inne kategorie onimów muzycznych), a także zróżnicowane sposoby funkcjonowania tych onimów w języku. Dopiero odwołanie się do szeroko zakrojonych badań w zakresie etiologii onimów muzycznych powinno stanowić punkt wyjścia do ich adekwatnego i systematycznego opisu słownikowego.

Słowa kluczowe:

onomastyka muzyczna, artifonim, ideonim, delimitacja nazwy własnej, album fonograficzny



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)