Data publikacji : 2023-12-29

Piosenka jest sztuką rytmu. Formy wersowe pięciu polskich songów

Abstrakt

Prezentowany artykuł stanowi próbę analizy wybranych piosenek (songów) z użyciem narzędzi stosowanych przy badaniu utworów poetyckich. Autor, zainspirowany koncepcją piosenki jako przykładu poezji oralnej (Paul Zumthor), przeprowadził analizy metryczne, uzupełnione odniesieniami do semantyki i specyfiki stylistycznej analizowanych utworów. Dobór badanych tekstów miał ukazać, że każdy z nich należy do innego „świata muzycznego” i wyróżnia się odrębną autorską poetyką, co otwiera pole do dyskusji nad strategiami twórczymi poetów i „tekściarzy”. Omówione piosenki należą do pięciu różnych stylistycznie odmian popularnych songów: łagodniejszej odmiany rocka (Marek Grechuta), ballady gitarowej (Edmund Fetting), synth popu (Halina Frąckowiak), bluesa (Tadeusz Nalepa) oraz ostrzejszej formy piosenki rockowej (Kora i Maanam). Artykuł dotyczy problematyki wersologicznej w poetyce gatunku piosenki. Kluczem wyboru była wartość tekstów songów oraz twórczości danego artysty.

Słowa kluczowe:

piosenka, tekst piosenki, poezja oralna, rytm, wersologia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)