Celem niniejszej pracy jest ukazanie sposobu prezentacji majestatu monarchii hiszpańskiej poprzez rzeźbę Leone i Pompeo Leonich. Tworzyli oni dzieła rzeźbiarskie na zlecenie cesarza Karola V i króla Filipa II. Wykonywali płaskorzeźby, medale, popiersia i posągi pełnopostaciowe z marmuru, jak i z brązu. Przedstawiali zarówno monarchów, jak i członków rodziny królewskiej. Dzieła Włochów charakteryzuje dystans, chłód emocjonalny, sztywność oraz dbałość o szczegóły. Rzeźbione przez nich postacie ukazywane były najczęściej w typie portretowym. Leone i Pompeo Leoni przedstawiając hiszpańskiego monarchę odwoływali się również do alegorii, która miała podkreślać splendor władcy. Do najczęściej przywoływanych dzieł autorstwa Leonich należą dwie grupy znajdujące się w mauzoleum w Eskurialu, które wyobrażają cesarza Karola V wraz z cesarzową i siostrą oraz Filipa II z krewnymi. Przedstawieni zostali w klęczących pozach. Figury zostały wykonane z brązu. Włoscy artyści stworzyli dla dworu hiszpańskiego szereg rzeźb gloryfikujących władcę, wpisujących się w tak modne wówczas galerie portretowe powstające na europejskich salonach monarszych.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)