Data publikacji : 2023-02-16

„Music To Be Murdered By” – (nie)znane melodie i inne (pop)kulturowe elementy Bowiego w Warszawie Doroty Masłowskiej w perspektywie krytyki feministycznej

Abstrakt

Główne cele artykułu to: (1) próba uchwycenia, zdefiniowania i zinterpretowania relacji popkultury i krytyki feministycznej w Bowiem w Warszawie Doroty Małowskiej, (2) analiza sposobów realizacji modelów genderowych w kulturze popularnej, tu zwłaszcza na podstawie piosenek bigbitowych zawartych w dramacie, i (3) refleksja nad możliwym oporem względem opresyjnych schematów tożsamościowych zaprezentowanych w dramacie Masłowskiej. Ponadto w kontekście Bowiego w Warszawie refleksji poddaje się dwa pojęcia: „znanych” (hegemonicznych) oraz „zwariowanych” (subwersywnych) melodii (looney tunes). Artykuł podkreśla też dwoisty stosunek Masłowskiej do „popkultury” w perspektywie krytyki feministycznej.

Słowa kluczowe:

popkultura, krytyka feministyczna, Dorota Masłowska, dramat Bowie w Warszawie, znane melodie, zwariowane melodie, bierność, opór, gender, piosenki bigbitowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)