Data publikacji : 2023-12-29

Sonet w splotach – patchworkowe wariacje współczesnych anglojęzycznych sonetów religijnych

Abstrakt

W różnych okresach i na różnych szerokościach geograficznych sonet służył poetom jako narzędzie do odwzorowania różnorodnych tematów, od osobistych uniesień i tragedii, poprzez kwestie natury społecznej i polityczne, po medytacje nad kondycją człowieka. Niniejsza praca bada patchworkowe wariacje niektórych współczesnych religijnych sonetów w języku angielskim, analizując, w jaki sposób współcześni poeci wykorzystują formę sonetu do badania wiary, wątpliwości i duchowości w nowatorski i innowacyjny sposób. Poprzez analizę kilku reprezentatywnych dzieł, pokażemy, jak ci poeci starają się tchnąć nowe życie w tę wszechstronną formę poetycką, tworząc dzieła zarówno ponadczasowe, jak i aktualne.  Choć wiele współczesnych sonetów odbiega od tradycyjnej struktury rymu i metrum, wciąż przestrzegają one pewnego zestawu narzuconych przez tę formę zasad i ograniczeń. Pozwala to poetom eksperymentować z nowymi formami wyrazu i badać tematy religijne w bardziej przystępny i zrozumiały sposób. Humor, kolokwializm i autoironia są powszechnymi cechami współczesnych sonetów religijnych, które często przedstawiają to, co święte, w kontekście codziennego życia. Współczesne sonety próbują przekazać nieuchwytną tajemnicę religijnego doświadczenia za pomocą języka, ale są bardziej samoświadome swojej własnej struktury i sposobów, w jakie odbiegają od tradycji. Ta systematyczna dekonstrukcja jest istotnym elementem współczesnego sonetu, odzwierciedlającym rozproszoną i chaotyczną naturę współczesnego istnienia. Początek formularza

Słowa kluczowe:

sonet, poezja i religia, współczesna poezja anglojęzyczna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)