Artykuł zadaje pytanie o źródło melancholii w Domu nad jeziorem smutku, debiutanckiej powieści Marilynne Robinson. Wychodząc od poświęconych naturze melancholii rozważań Freuda, Abrahama i Torok oraz Kristevy, tekst stawia tezę, iż melancholia kobiet z domu Foster wynika z trzech współzależnych czynników: śmierć Edmunda Fostera stworzyła wyrwę w porządku symbolicznym; jego żona, zaniedbując proces żałoby, umocniła tę wyrwę; zaś postępująca ruina rodzinnego domu jest ciągłym przypomnieniem o niezasklepionej szczelinie pomiędzy semiotycznym a symbolicznym.
Wskaźniki altmetryczne
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)