Data publikacji : 2023-06-23

Wotum marszałka Stanisława Lubomirskiego w Szczepanowie. Problematyka fundacji, formy i autorstwa kościoła św. Stanisława

Abstrakt

Artykuł został poświęcony nigdy dotychczas niepoddanemu głębszej refleksji badawczej kościołowi św. Stanisława w Szczepanowie nieopodal Brzeska w Małopolsce. O ile nazwa miejscowości jest szeroko znana, wszak właśnie z niej się wywodził ów kanonizowany biskup krakowski Stanisław (około 1030-1079), który po swej męczeńskiej śmierci z ręki króla Bolesława II Szczodrego (około 1042-1081), stał się jednym z najważniejszych patronów Królestwa Polskiego, o tyle zachowana w nim do naszych czasów osiemnastowieczna świątynia, która wedle tradycji stanęła na miejscu jego domu rodzinnego, pozostaje właściwie nieznana. Jest niewielka, złożona z prostokątnej nawy o salowym charakterze i takiegoż nieco od niej węższego prezbiterium. Cały wizualny efekt koncentruje się na zamykającej długą perspektywę fasadzie, odznaczającej się wykwintną stylistyką klasycystyczną i w wyraźny sposób nawiązującej do kształtu łuku triumfalnego. Na elewacji znalazły się dwie tablice z łacińskimi inskrypcjami informującymi o akcie fundacji i herb Szreniawa, którym pieczętował się ród Lubomirskich. Podejmowane rozważania skoncentrowane zostały na trzech zasadniczych kwestiach: wyjaśnieniu przyczyn dokonanej fundacji, przeanalizowaniu architektonicznej formy świątyni oraz zidentyfikowaniu domniemanego autora projektu.

Rekapitulując podjęte badania nad kościołem św. Stanisława w Szczepanowie, należy wypunktować przede wszystkim trzy zasadnicze wnioski. Murowana świątynia była osobistym wotum, złożonym przez Stanisława Lubomirskiego (1722-1783), marszałka wielkiego koronnego, własnemu patronowi- -imiennikowi w nadziei jego niebiańskiego orędownictwa w trudnych chwilach postępującej nieuleczalnej choroby i obawy przed zbliżającą się śmiercią; fundator zmarł na suchoty niespełna dwa lata po zadysponowaniu swej woli. Inwestycja budowlana uczyniona w 1781 roku zaowocowała realizacją świątyni wprawdzie niewielkiej, lecz nowocześnie rozwiązanej pod względem funkcjonalnym i wyróżniającej się zaawansowaną klasycystyczną stylistyką, co w owym czasie było w Rzeczypospolitej jeszcze ewenementem, zwłaszcza na terenie Małopolski. Projektantem tego anonimowego dotychczas dzieła niewątpliwie był działający w środowisku warszawskim architekt Stanisław Zawadzki (1743-1806), wychowanek rzymskiej Akademii św. Łukasza. Przemawiają za tym – wskazane i omówione w artykule – analogie formalne z innymi realizowanymi przezeń współcześnie obiektami sakralnymi na Mazowszu: kościołem parafialnym w Nowym Dworze (1780) oraz kościołem należącym do gwardii pieszej koronnej w Warszawie (1781).

Słowa kluczowe:

Stanisław Lubomirski marszałek wielki koronny, Stanisław Zawadzki architekt, św. Stanisław Biskup Męczennik, wotum błagalno-dziękczynne, kościół św. Stanisława w Szczepanowie, kościół parafialny w Nowym Dworze Mazowieckim, kościół parafialny w Krzyżanowicach, kościół Gwardiacki w Warszawie, architektura sakralna XVIII wieku, klasycyzm



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)