Data publikacji : 2023-02-16

Destrukcyjna siła resentymentu – Byk Szczepana Twardocha

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę analizy i interpretacji dramatu Byk Szczepana Twardocha oraz jego inscenizacji w reżyserii Roberta Talarczyka oraz Szczepana Twardocha (Teatr Studio, 2022). Zaprezentowana w artykule perspektywa badawcza jest skoncentrowana na refleksji nad ujawniającym się w utworze wątkiem śląskiej tożsamości oraz jego zależnością wobec problematyki resentymentu. Autorka artykułu odwołuje się do rozumienia tej kategorii zawartej w eseistyce Ewy Thomspon, a zatem do namysłu nad dwojakiego rodzaju rolami, przyjmowanymi przez członków społeczeństw krajów postkolonialnych. Analiza tekstu Twardocha w tej perspektywie pozwala na refleksję nad przenikaniem się wątków narodowych, klasowych i psychologicznych.  

Słowa kluczowe:

resentyment, śląskość, Śląsk, wina, Twardoch



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)