Książka Die Auswandernden austriackiego pisarza Petera Waterhouse’a (ur. 1956) i niemieckiej artystki sztuk wizualnych Nanne Meyer (ur. 1953) podejmuje problematykę języka w kontekście tematyki wymuszonej migracji. Autor eksponuje zależności między językiem, poznaniem a działaniem, poddając krytycznej analizie, jego zdaniem jedynie z pozoru, obiektywny język austriackich dokumentów prawnych dotyczących cudzoziemców. Z perspektywy autora przeciwieństwem języka prawa jest język literatury. Uznawany przez pisarza za (niemal) autonomiczny wobec języka codzienności literacki „sposób uważnego posługiwania się słowami” analogizowany jest ze „sposobem uważnego posługiwania się słowami” charakteryzującym mowę uczącej się dopiero niemieckiego imigrantki Medii. Splatając ze sobą losy Medii i anonimowego austriackiego narratora, Waterhouse ukazuje, w jaki sposób język pozwala im na zbliżanie się do egzystencjalnego wymiaru ich doświadczeń i umożliwia ich adekwatny opis.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)