Data publikacji : 2024-12-23

Praktyki i strategie uczenia się języka polskiego wśród wielojęzycznych migrantów i uchodźców wojennych z Ukrainy

Abstrakt

Wzmożona mobilność transgraniczna spowodowana rosyjską inwazją na Ukrainę skłania specjalistów, zajmujących się nauczaniem języka polskiego jako obcego i drugiego do podejmowania nowych projektów badawczych, rewidujących dotychczasowe założenia psycholingwistyczne i glottopedagogiczne. Bieżąca sytuacja uwydatnia sens dalszego wspierania rozwijanej od drugiej dekady XXI wieku dydaktyki języka polskiego jako drugiego, ukierunkowanej na uczenie się i nauczanie języka polskiego w kontekście migracji i procesów akulturacyjnych. Liczna grupa dorosłych uchodźców, mająca różne plany odnośnie do pobytu w Polsce, potrzebuje nowej, odmiennej od tradycyjnej, ścieżki kształcenia językowo-kulturowego, która umożliwi efektywną integrację społeczną.

Słowa kluczowe:

język polski, migracja, wielojęzyczność, perspektywa uczących się



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)