Przedmiotem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób miniseria Cyberpunk: Edgerunners dokonuje krytyki świata rządzonego rozwojem technologicznym oraz zdominowanymi przez prawa wolnego rynku ideami transhumanizmu. Choć dystopijna wizja przyszłości od dawna stanowi istotną część uniwersów cyberpunkowych – począwszy od publikacji Neuromancera Williama Gibsona w 1986 roku – to właśnie ten serial anime wnosi nowy i istotny wymiar do cyberpunkowej refleksji nad przyszłością poprzez ukazanie tragicznego upadku swojego protagonisty, Davida, którego życie staje się jaskrawym symbolem ceny, jaką przychodzi zapłacić ludziom w świecie, gdzie postęp technologiczny ma pierwszeństwo przed człowiekiem. Niniejszy artykuł interpretuje ten ponury scenariusz Cyberpunk: Edgerunners w kontekście wymownej krytyki hiperkonsumpcjonizmu i hiperhumanizmu dokonanej przez Jaime del Vala, która prowadzi do zastąpienia wyniszczającej unii między człowiekiem a technologią przez osobę metaczłowieka.
Cited by / Share
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)