Data publikacji : 2025-12-19

Film przez radio: trzy przypadki fokalizacji

Abstrakt

Cel artykułu to zbadanie sposobu, w jaki filmowy materiał źródłowy wpływa na realizację słuchowiska radiowego z wykorzystaniem narratologicznej koncepcji fokalizacji. Materiały źródłowe wybrane do analizy to film Alfreda Hitchcocka Nieznajomi z pociągu i jego radiowa wersja powstała w ramach serii Lux Radio Theater (obie realizacje z 1951 roku), słuchowisko The Blind Man (2015) oparte na niezrealizowanym scenariuszu tego samego reżysera oraz telewizyjny horror Nigela Kneale’a The Stone Tape (1971) wraz z jego wersją radiową powstałą dla radia BBC w roku 2015. Prezentacja wymienionych utworów w tej właśnie kolejności stanowi przykład różnorodnych podejść, jakie twórcy teatru dźwiękowego stosują w odniesieniu do pierwowzorów filmowych, przy czym w każdym kolejnym przypadku dźwięk odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu procesu fokalizacji.

Słowa kluczowe:

słuchowisko, fokalizacja, film, narratologia, adaptacja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)