Data publikacji : 2025-12-19

Kontrastywne podejście do dynamicznej natury definicji nauczyciela z perspektywy diachronicznej: XX i XXI wiek

Abstrakt

Profesja nauczyciela, oparta na dychotomicznej relacji między nauczycielem a uczniem, jest zawodem budzącym liczne pytania i kontrowersje. Jednak na przestrzeni ostatnich 100 lat pozycja nauczyciela oraz pełnione przez niego role zmieniały się niczym w kalejdoskopie, co spowodowało, że coraz więcej nauczycieli rezygnowało i rezygnuje z pracy w zawodzie. Skutkiem tego jest poważny kryzys edukacyjny, który w przyszłości może mieć katastrofalne konsekwencje. Dlatego aby zrozumieć, czym tak naprawdę jest kryzys edukacji, kluczowe wydaje się zgłębienie różnych podejść do definicji nauczyciela, a także zmian, jakie zaszły w tym zakresie na przestrzeni ostatnich stu lat lub więcej. Niniejsza praca, oparta na badaniach jakościowych o charakterze teoretycznym, ma na celu ukazanie złożoności ewolucji definicji nauczyciela z perspektywy diachronicznej. W oparciu o szeroki przegląd literatury autor dąży do uświadomienia odbiorcom, że definicja nauczyciela ulegała licznym przeobrażeniom – od osoby prowadzącej zajęcia, po kogoś, kto posiada „indywidualny system odpornościowy”.

Słowa kluczowe:

nauczyciele, definicja, diachronia, wiek



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)