Data publikacji : 2025-12-19

Świadomość dysleksji wśród przyszłych nauczycieli języka angielskiego: analiza kontrastywna kontekstów edukacyjnych

Abstrakt

Celem badania jest analiza świadomości dysleksji wśród polskich studentów studiów licencjackich i magisterskich przygotowujących się do zawodu nauczyciela języka angielskiego. Dysleksja to zaburzenie językowe utrudniające płynne i poprawne czytanie oraz aplikowanie zasad ortografii (Gabrieli, 2009). Dotychczasowe badania koncentrowały się głównie na przygotowaniu nauczycieli do pracy z uczniami z dysleksją, natomiast świadomość tego zaburzenia była rzadziej badana. Niniejsze badanie oparto na bliskiej replikacji badania Soriano-Ferrer i in. (2016) przeprowadzonego w Hiszpanii i Peru, dotyczącego wiedzy i przekonań dotyczących dysleksji. Dzięki przyjętej metodologii replikacyjnej (McManus, 2023) możliwa jest analiza kontrastywna na dwóch poziomach: porównanie świadomości dysleksji w kontekście polskim i hiszpańsko-peruwiańskim oraz wpływu poziomu kształcenia (licencjackiego i magisterskiego) na wiedzę polskich studentów.

Słowa kluczowe:

świadomość, dysleksja, nauczyciele, język angielski, analiza kontrastywna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)