Data publikacji : 2025-12-19

Grupy fokusowe jako narzędzie badania markerów dyskursu: studium przypadku czeskich i słowackich uczniów uczących się włoskiego jako drugiego języka

Abstrakt

Czym byłaby nasza rozmowa bez tych wszystkich małych elementów (well, allora, jo), które sprawiają, że nasze wypowiedzi są płynne, skuteczne i przede wszystkim naturalne? Te elementy to markery dyskursu (DMs), szeroko badane w języku natywnym (L1) i języku drugim (L2). W przypadku L2 zastosowano różne metody standardowe w celu uzyskania danych z języka mówionego L2, takich jak odgrywanie ról, wywiady, opowiadania, itp. Jednakże grupy fokusowe (FGs), które bazują na ukierunkowanej dyskusji na określony temat, nie były jeszcze wykorzystywane w tym celu. Niniejsze studium bada potencjał grup fokusowych jako naturalnej metody analizy markerów dyskursu w  języku czeskich i słowackich uczniów uczących się włoskiego jako języka drugiego. Porównanie danych zebranych metodami tradycyjnymi (odgrywanie ról, własne opowieści itd.) i tych zebranych dzięki grupom fokusowym wskazuje, że języki uczestników zawierają markery dyskursu o różnych funkcjach. To porównanie podkreśla nie tylko inne użycie markerów, lecz również wartość grup fokusowych dla uzyskania bardziej autentycznego wglądu w użycie markerów w bardziej naturalnych warunkach.

Słowa kluczowe:

grupy fokusowe, markery dyskursu, włoski jako L2



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)