Artykuł zawiera fenomenologiczną analizę powieści Pana Profesora dziennik sekretny (2022) autorstwa Artura Przybysławskiego, krakowskiego profesora filozofii (wychowanka Władysława Stróżewskiego). Powieść utrzymana jest w konwencji dziennika postaci literackiej w niewybredny sposób atakującej swego autora. Utwór, będący przewrotną kontynuacją debiutu literackiego pisarza pt. Pan Profesor (2020), to błyskotliwa satyra na akademię, obfitująca w aluzje literackie i filozoficzne („ścibolicie sobie te niedokonkretyzowane, niedoaktualizowane żałosne moje wyglądy”). Autorka wskazuje na zastosowane przez Przybysławskiego mechanizmy parodii dyskursu fenomenologicznego i przy pomocy Ingardenowskich kategorii badawczych wydobywa paradoksy ontologii fikcji „bezcieleśnie ucieleśnianej” przez tytułowego Pana Profesora.
Cited by / Share
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)