Barthes, Roland. „Arcimboldo lub Retor i Magik”, tłum. Iwona Maria Malec. Estetyka i Krytyka, t. 15/16 (2009): 225–239.
Borsellino, Nino. Gli anticlasscisti del Cinquecento. Roma–Bari: Editori Laterza, 1973.
Chevrolet, Teresa. L’idée de fable. Théories de la fiction poétique à la Renaissace. Genève: Librairie Droz, 2007.
Curtius, Ernst Robert. Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. Andrzej Borowski. Kraków: Universitas, 1997.
Föcking, Mark, i Susanne A. Friede, Florian Mehltretter, Angela Oster, ed. A Companion to Anticlassicisms in the Cinquecento. Berlin: De Gruyter, 2023.
Fulińska, Agnieszka. Naśladowanie i twórczość. Renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu. Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, 2000.
Giglioni, Guido. „The Matter of the Imagination. The Renaissance Debate over Icastic and Fantastic Imitation”. Camenae, t. 8 (2010): 1–21.
Gostyńska Dorota, Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej, Warszawa: IBL PAN, 1991.
Hathaway, Baxter. The Age of Criticism: The Late Renaissance in Italy. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1962.
Janus, Katarzyna. „Probabilitas addenda est. O prawdopodobieństwie w De perfecta poesi Macieja Kazimierza Sarbiewskiego”. Meander, t. 58 (2003): 73–83.
Javich, Daniel. Proclaiming a Classic. The Canonization of „Orlando Furioso”. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1991.
Kostkiewiczowa, Teresa, „Co to jest klasycyzm? Wprowadzenie do (kolejnej) dyskusji”. W: Długie trwanie. Różne oblicza klasycyzmu, red. Roman Dąbrowski, Bogusław Dopart, 7–19. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2011.
Kostkiewiczowa, Teresa. „Klasycyzm – dzieje koncepcji i badań w polskiej nauce o literaturze”. W: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. Katarzyna Meller, 19–55. Warszawa: Wydawnictwo Neriton 2009.
Kwosek, Jacek. Scholastyczne inspiracje poetyki Macieja Kazimierza Sarbiewskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2020.
Niebelska-Rajca, Barbara. „O estetyce Jacopo Mazzoniego”. Terminus, t. 20, nr 4 (2018): 523–542.
Niebelska-Rajca, Barbara. Kłopot z wyobraźnia. Pojęcie „phantasia-imaginatio” w teorii twórczości renesansu i baroku. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018.
Niebelska-Rajca, Barbara. „Prawda i sofistyka. Powrót do kreacjonizmu Macieja Kazimierza Sarbiewskiego”. W: Długie trwanie kultury staropolskiej. Ustanowienia, praktyki, kontynuacje – szkice ofiarowane Profesorowi Markowi Prejsowi, red. Ada Arendt, Aleksandra Jakóbczyk-Gola, Piotr Morawski, Igor Piotrowski, 65–77. Warszawa: Neriton, 2022.
Ossola, Carlo. Autunno del Rinascimento. „Idea del Tempio” dell’arte nell’ultimo Cinquecento. Firenze: Leo S. Olschki Editore, 2014.
Pigman III, George W. „Versions of Imitation in the Renaissance”, Renaissance Quarterly, t. 33 (1980): 1–32.
Pini, Carolina. Estetica e poetica di Giovanni Battista Gelli. Berlin: De Gruyter, 2023.
Quondam, Amadeo. Rinascimento e Classicismi. Forme e metamorfosi della modernità. Bologna: Il Mulino, 2013.
Russ, Leo. Tragedy as Philosophy in the Reformation World. Oxford: Oxford University Press, 2019.
Scarpati, Claudio. Icastico e fantastico. Iacopo Mazzoni fra Tasso e Marino. W: Claudio Scarpati, Dire la verità al principe. Ricerche sulla letteratura del Rinascimento. Milano: Vita e Pensiero, 1987.
Schearman, John. Manieryzm, tłum. Maria Skibniewska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1970.
Summers, David. Michelangelo and the Language of Art. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1981.
Tatarkiewicz, Władysław. „Les quatre significations du mot «classique»”. Revue Internationale de Philosophie, t. 12, nr 43 (1958): 5–22.
Tatarkiewicz, Władysław. „Pierwszy Polak w dziejach estetyki”. Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej. Seria A: Historia Nauk Społecznych, z. 12 (1968): 175–183.
Tatarkiewicz, Władysław. „Pierwszy wyłom w klasycznej teorii sztuki – manieryzm”. Życie i Myśl, t. 6 (1967): 1–11.
Tatarkiewicz Władysław. Historia estetyki, t. III: Estetyka nowożytna 1400–1700. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Tatarkiewicz, Władysław. „O znaczeniu terminu klasycyzm”. W: Muzeum i twórca. Studia z historii sztuki i kultury ku czci prof. dr Stanisława Lorentza, red. Kazimierz Michałowski et al., 177–186. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969.
Tatarkiewicz, Władysław. „Czworakie rozumienie klasyczności”. Wiek Oświecenia, t. 2 (1992): 9–23.
Van Tuinen, Sjoers. The Philosophy of Mannerism: From Aesthetics to Modal Metaphysics. London: Bloomsbury, 2023.
Weinberg, Bernard. A History of Literary Criticism in the Italian Renaissance, vol. I–II. Chicago: The University of Chicago Press, 1961.