Data publikacji : 2025-08-04

Bata, obuwniczy gigant w Holandii – Tomáš Bat’a i powstanie miasteczka Batadorp w doniesieniach holenderskich gazet

Abstrakt

Kiedy Tomáš Bat’a zginął w katastrofie lotniczej 12 lipca 1932 roku, zdołał już zbudować wielkie międzynarodowe imperium obuwnicze. W dużej mierze było to zasługą jego rewolucyjnego sposobu zarządzania biznesem, a mianowicie racjonalizacji produkcji. Przejmując kontrolę nad całym procesem produkcyjnym odbywającym się w jednym miejscu i dbając o dobrobyt pracowników, zapewniając im zakwaterowanie, szkolenia i obiekty rekreacyjne, firma Bata była w stanie zaoferować bardzo konkurencyjne ceny. Pozwoliło to firmie na otwieranie sklepów na całym świecie w latach dwudziestych XX wieku, a od początku lat trzydziestych – ze względu na podejmowane działania protekcjonistyczne w trakcie globalnego kryzysu gospodarczego – na otwieranie fabryk, w tym miasteczek zakładowych na wzór rodzinnego miasta Zlín. Stało się tak również w Holandii, gdzie w 1934 r. powstało miasteczko Batadorp w pobliżu holenderskiego miasta Best. W artykule zaprezentowano wizerunek pioniera przemysłu Tomáša Bat’y przedstawiany w holenderskich gazetach po jego śmierci w 1932 roku. Przeanalizowano także relacje na temat planów utworzenia fabryki Bata w pobliżu Best – wszystko to w czasach ogólnego kryzysu gospodarczego, a w szczególności w holenderskim przemyśle obuwniczym.

Słowa kluczowe:

Tomáš Bat’a, Batadorp, przemysł obuwniczy, racjonalizacja, protekcjonizm, miasto zakładowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (Nederlands)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)