Data publikacji : 2025-07-14

Aspekt „śmierci artysty” w twórczości Wandy Gołkowskiej

Abstrakt

Wanda Gołkowska (1925–2013) była wybitną artystką związaną ze środowiskiem artystycznym Wrocławia, której bogata twórczość ulegała licznym przeobrażeniom. Artykuł koncentruje się na jednym etapie jej poszukiwań artystycznych i twórczych, dla którego punktem zwrotnym była wystawa w Galerii Pod Moną Lisą w 1968 roku. Obiekty prezentowane wówczas w cyklu Kompozycje otwarte posłużyły za swoiste płótno dla moich rozważań nad przyczynami przemian statusu artysty wobec przemian społecznych, politycznych i kulturowych w rzeczywistości PRL-u, nawiązując do ​​dyskursu awangardowego zakorzenionego w pojęciu nowoczesności w czasach „poodwilżowych”. Te mikro- i makroprocesy zostały skonfrontowane z główną koncepcją artykułu „Śmierć autora” napisanego przez Rolanda Barthesa w 1967 roku.

Słowa kluczowe:

Wanda Gołkowska, sztuka polska lat 60. XX wieku, teoria Barthesa w sztuce współczesnej



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)