Data publikacji : 2025-07-14

Analiza mechanizmów pamięci zbiorowej i estetyki rytuału na przykładzie Inferno Yael Bartany

Abstrakt

Yael Bartana, jedna z najbardziej znanych współczesnych artystek z Izraela, w swoich realizacjach eksploruje temat kształtowania tożsamości w ramach funkcjonujących współcześnie polityk pamięci. Odnosząc się do teraźniejszości nie zapomina o przeszłości – kulturowe dziedzictwo jej narodu stanowi zawsze punkt wyjścia dla przedstawianych filmowych narracji. W Inferno (2013) artystka prezentuje nam sugestywny, wręcz hollywoodzki w kadrach i montażu obraz przyszłości oparty na ważnym dla tożsamości Żydów micie Trzeciej Świątyni. W filmie równoprawne role pełnią symbole biblijne, religijna rytuały, mistyczne proroctwa, współczesne izraelskie społeczeństwo, a także – co zadziwiające i w pełni uzasadnione – innowacyjne przedsiębiorstwo religijne budujące w Brazylii „Nową Jerozolimę”. Autorka Inferno tworzy za pomocą filmu społeczny eksperyment, inscenizuje w nim rzeczywistość, obserwuje, co się dzieje i na końcu to „dokumentuje”. Artykuł jest próbą analizy kolejnych warstw opowieści Bartany, aby przyjrzeć się praktyce artystycznej izraelskiej artystki. Interesuje mnie, w jaki sposób wykorzystuje ona środki sztuki filmowej do badania relacji między pamięcią a wydarzeniami, miejscami i przedmiotami oraz tego, jak religijne i społeczne rytuały kształtować mogą według niej pamięć zbiorową. Artystka pragnie, by jej widzowie zadawali pytania i zastanawiali się nad własną tożsamością i historią, która w dużej mierze opiera się na narracjach konstruowanych przez rytuały społeczne.

Słowa kluczowe:

Yael Bartana, Trzecia Świątynia, Nowa Jerozolima, pamięć zbiorowa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)