Data publikacji : 2025-07-14

Taniec śmierci w labiryncie świata – teozoficzne inspiracje Oskara Kokoschki w projektach krematorium dla Wrocławia

Abstrakt

W 1912 r. Max Berg, architekt miejski niemieckiego wówczas Wrocławia, zwrócił się do młodego Oskara Kokoschki z propozycją współpracy. Chodziło o wystrój Hali Stulecia, a przede wszystkim o planowane krematorium. Realizacja projektu opóźniła się początkowo w związku z wybuchem Wielkiej Wojny i zaangażowaniem obu artystów w działania na froncie, ostatecznie zaś została przekazana następcy Berga. Oryginalne szkice Kokoschki, których w ciągu kilku lat powstało kilkadziesiąt, mimo wielkiej wagi dla artysty i docenienia ich przez współczesnych, pozostały na papierze. Niniejszy tekst ma na celu prześledzenie źródeł inspiracji i okoliczności, jakie miały wpływ na kształtowanie się i zmienność w czasie projektu. Podejmuję w nim próbę rekonstrukcji filozoficzno-religijnych zainteresowań Kokoschki tego czasu na podstawie analizy rysunków oraz prywatnych dokumentów artysty i jego biblioteki przechowywanej w Oskar Kokoschka Zentrum w Wiedniu.

Słowa kluczowe:

Oskar Kokoschka, Max Berg, Jan Amos Komensky, Comenius, krematorium, taniec śmierci, teozofia, Wrocław



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)