Data publikacji : 2025-07-14

Egzegeza cysterska XII wieku jako źródło i podłoże obrazów: studium wybranych pism egzegetycznych i odpowiadających im obrazów

Abstrakt

Przedmiotem rozprawy jest przede wszystkim cysterska metoda egzegezy Pisma świętego, reprezentowana przez pisma trzech komentatorów – Bernarda z Clairvaux, Williama z Saint Thierry, oraz Aelreda z Rievaulx. W tekście rozważane są również relacje między pismami egzegetycznymi a obrazami powstałymi w środowisku cysterskim. Dwa obrazy – inicjał O[mnes amici mei], 75r, w cysterskim graduale z Lubiąża, nastawa ołtarzowa z cysterskiego kościoła w Doberanie (Niemcy) z przedstawieniem Ukrzyżowania przez cnoty przedstawiają ostentatio vulnerum. Inicjał V[idi spetiosam], 131v, z antyfonarza zawiera przedstawienie Oblubienicy. Wszystkie te obrazy współgrają z kazaniem 61 św. Bernarda z jego Sermones super cantica canticorum. Rzeczywiście Oblubienica znajduje schronienie w foramina petrae, czyli w ranach Chrystusa. Rany Chrystusa ujawniają jej viscera misericordiae, tj. miłosierdzie Boże, które uwalnia ją od grzechu.

Inicjał Q[uamvis omnes], 29r, inicjał Q[uid mirum], 20r, w rękopisie pochodzącym z Citeaux oraz inicjał V[iri Galilei], 53v, z graduału kamienieckiego zawierają przedstawienia człowieka walczącego z bestią. Wszystkie te obrazy są inspirowane przez Expositio super letterae ad Romanos Williama z Saint-Thierry. Ten autor rozważał człowieka, który ceni prawo Boże, lecz nie podporządkowuje się jemu, gdyż opanowany jest przez grzech. Tylko Syn Boży może go od niego uwolnić.

Mamy również obraz pochodzący z narracyjnego cyklu obrazowego na ścianie kościoła cysterek w Chełmnie przedstawiający Oblubieńca i Oblubienicę. Obraz jest inspirowany dziełem Aelreda z Rievaulx Expositio venerabilis abbatis de Rievalle de evangelica lectione cum factus esset Jesus annorum duodecim. Aelred skomentował epizod, gdy Jezus pielgrzymował z rodzicami do Jerozolimy. Odkrył trzy sensy tego epizodu: sens historyczny – Jezus postępuje według zwyczajów żydowskich, sens alegoryczny – Jezus opuszcza Synagogę i wchodzi do Kościoła, sens moralny – Jezus-Oblubieniec przywołuje Oblubienice i zaprasza ją do kontemplowania swej twarzy. Tak więc sens tego obrazu odpowiada sensowi moralnemu.

Obrazy intepretujące tekst biblijny odgrywały szczególną role. Promowaly one bowiem kontemplację, która jest ostatnim etapem lektury w strategii lectio divina.




Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)