Data publikacji : 2023-03-27

Seminarium Rzeczypospolitej czy jaskinia zbójców? Wokół debaty o pożytkach edukacji uniwersyteckiej w Polsce XVI wieku

Abstrakt

Uniwersytet Krakowski w XVI wieku, podobnie jak inne powstałe w średniowieczu uniwersytety europejskie, przeżywał trudny czas. Powstanie nowej sieci szkół średnich i wyższych, kultura humanistyczna, nowe modele wychowania, krytyka scholastycznego programu nauczania i reformacja przyniosły liczne wyzwania i trudności. Spadła liczba studentów, promocji, dochody i prestiż. W Polsce od połowy XVI wieku Uniwersytet Krakowski  był przedmiotem rosnącej krytyki. Posłowie ruchu egzekucyjnego na sejmach sformułowali opinię, że uniwersytet znajduje się w stanie upadku, stał się „jaskinią zbójców” i nie wypełnia swoich zadań edukacyjnych i wychowawczych, zwłaszcza wobec szlachty. Artykuł analizuje ideę uniwersytetu jako seminarium Reipublicae, udział mistrzów w debacie o kształt edukacji publicznej, a zwłaszcza ich próby oddziaływania na szlachtę na przykładzie wybranych tekstów. Dane statystyczne pokazują, że mimo osłabienia uniwersytet wypełniał zadanie edukowania elit społecznych i zachował swoją pozycję na mapie edukacyjnej renesansowej Polski. 

Słowa kluczowe:

Uniwersytet Krakowski, XVI wiek, edukacja, ruch egzekucyjny, szlachta, idea seminarium Reipublicae



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share



Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)