Data publikacji : 2024-08-28

Narcyz w krzywym zwierciadle fin-de-siècle’u: o opowiadaniu Roberta Scheffera

Abstrakt

Dandys, aktor, ekscentryk – to pierwsze refleksje, które przychodzą na myśl, gdy próbujemy zdefiniować osobowość Mitrophane’a Moreano, bohatera Księcia Narcyza (1897) Roberta Scheffera, który od najmłodszych lat ubóstwia swój wizerunek. Nasza analiza pokaże, że pozwala on zawładnąć sobą narcystycznej manii, a wręcz staje się jej niewolnikiem. U schyłku samotnej egzystencji, nie odnalazłszy sobowtóra, Moreano ucieka do Wenecji, miasta-lustra, aby tam tragicznie zakończyć obsesyjne poszukiwania, kładąc kres swemu marzeniu. Opowiadanie, obecnie całkowicie zapomniane i nieznane, podobnie jak jego autor, zanurza czytelnika w historię, w której zbiegają się upadek rodu, szaleństwo, newroza, fascynacja okultyzmem, wampiryzm i wiele innych motywów, które cechują estetykę fin-de-siècle’u. Ale ten amalgamat stereotypów, łączący klisze z powieści Huysmansa, Lorraina czy Mirbeau, pozostawia wrażenie okrutnej układanki. Mityczny bohater niknie w krzywym zwierciadle: Narcyz staje się postacią tragikomiczną, ofiarą dekadenckich praktyk, skazaną na bycie marionetką w rękach losu.

Słowa kluczowe:

Narcyz, Robert Scheffer, mit, dandys, lustro, fin-de-siècle



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)