Data publikacji : 2024-12-23

Kształcenie sprawności czytania uczniów szkół polonijnych (na przykładzie programów czytelniczych realizowanych w szkołach i innych formach kształcenia za granicą prowadzących nauczanie języka polskiego)

Abstrakt

Artykuł o charakterze przeglądowym i metodycznym jest poświęcony kształtowaniu nawyków i postaw czytelniczych, z uwzględnieniem specyfiki kształcenia dzieci i młodzieży w funkcjonujących w Europie polonijnych placówkach edukacyjnych, które prowadzą nauczanie języka polskiego wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących. Analizie poddano dokumenty oświatowe, wybrane podręczniki oraz programy czytelnicze realizowane w szkołach polskich, np. w Finlandii, Danii, Wielkiej Brytanii. Zaprezentowano przykładowe ćwiczenia rozwijające kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia uczniów oraz metody pracy wspomagające prowadzenie zajęć, które uwzględniają zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów szkół polonijnych z doświadczeniem dwujęzyczności.

Słowa kluczowe:

nauczanie języka polskiego w szkołach polonijnych, programy czytelnicze, dwujęzyczność, wielokulturowość, sprawność czytania



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)