Data publikacji : 2024-11-20

Na pograniczu ideologii, komercji i wychowania. O współczesnej rosyjskiej animacji telewizyjnej dla dzieci

Abstrakt

Postrzeganie sztuki animacji jako narzędzia krzewienia określonego światopoglądu i hierarchii wartości ma w Rosji długą tradycję. Współcześnie film animowany jest traktowany przez rosyjskie instytucje państwowe i medialne jako podstawowy rodzaj sztuki filmowej przeznaczonej dla dzieci, na którym ciążą zadania wychowawcze i edukacyjne. Celem artykułu jest wykazanie powiązań pomiędzy całokształtem komunikacji werbalnej obecnej we współczesnych rosyjskich telewizyjnych filmach animowanych dla dzieci a aktualnymi wartościami społecznymi, instytucjami wpływającymi na produkcję i dystrybucję animacji dla dzieci oraz praktykami społecznymi kształtującymi preferencje wobec określonych konwencji filmowych. Analiza ma charakter mediolingwistyczny i obejmuje takie zagadnienia językowe jak: złożoność i nacechowanie stylistyczne tekstu, staranność wypowiedzi i kultura słowa, obecność elementów specyficznych kulturowo, aluzyjność oraz komizm. Prowadzi ona do wniosków, że preferowana jest prostota, neutralność stylistyczna oraz jednoznaczność przekazu, której nie powinien osłabiać komizm językowy. Pożądana jest obecność elementów specyficznych kulturowo, choć ich stopień zespolenia z tekstem bywa zróżnicowany.

Słowa kluczowe:

film animowany dla dzieci, telewizja, dydaktyzm, komizm, audiowizualność



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)