Artykuł analizuje źródła rzekomo dowodzące zastosowania mola salsa do konsekracji produktu zbożowego (libum) podczas rzymskiego rytuału ofiarniczego. Jakkolwiek rzeczywiście taka praktyka istniała, to jednak była ona rzadsza, być może ograniczona do kultu prywatnego. Z relacji starożytnych wynika też, że nie uznawano takiej czynności za immolatio. Autor artykułu proponuje hipotezę, że dla Rzymian istotne było intencjonalne wyprodukowanie libum, aby spełniało tradycyjne wymogi kultowe i było uznane za rzymską ofiarę. Można było je wykonać w ramach samej uroczystości ofiarniczej, ale częściej zajmował się tym specjalny personel kapłański (fictores). Poza tym liba można było zakupić u odpowiednich sprzedawców.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)