Data publikacji : 2025-11-19

Junzi jako konfucjański opiekun spolegliwy – ostateczny cel samodoskonalenia (xiushen 修身) w Czteroksięgu

Abstrakt

Artykuł analizuje konfucjańskie pojęcia samodoskonalenia (xiushen 修身) oraz wzorca osobowego junzi 君子, przedstawione w Czteroksięgu, w świetle koncepcji opiekuna spolegliwego autorstwa Tadeusza Kotarbińskiego. Ideał opiekuna spolegliwego zakłada istnienie jednostki odpowiedzialnej, moralnie ugruntowanej, gotowej do udzielania pomocy i ochrony innym – często w relacji asymetrycznej typu mistrz–uczeń. W pierwszej części tekstu omówiono proces konfucjańskiego samodoskonalenia oraz etos junzi jako osoby, która zasługuje na to miano dzięki kultywowaniu altruistycznych relacji (ren 仁) i samokształceniu. W części końcowej wykazano, że junzi – jako moralny opiekun, kierujący się bezinteresowną troską o innych – pozostaje bliski ideałowi opiekuna spolegliwego u Kotarbińskiego i może być interpretowany jako jego konfucjański odpowiednik. Porównanie to odsłania wspólny, uniwersalny słownik aksjologiczny, oparty na odpowiedzialności, emocjonalnej wrażliwości i etycznej trosce.

Słowa kluczowe:

junzi 君子, xiushen 修身, ren 仁, etyka konfucjańska, opiekun spolegliwy, Tadeusz Kotarbiński, etos, samodoskonalenie, Czteroksiąg



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)