Data publikacji : 2025-01-17

Odłamki traumy: modelowanie narracji o Polakach w wymiarze autorefleksyjnym (na podstawie powieści Oksany Zabużko Muzeum porzuconych sekretów)

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki modelowania traumatycznej narracji o stosunkach ukraińsko-polskich w powieści Oksany Zabużko Muzeum porzuconych sekretów. Aby ujawnić strukturę „kodu narracyjnego” autorki (termin Igora Papushy), badaczka stara się zrozumieć relacje między kategoriami narracyjnymi i teoretycznymi badaniami nad traumą i zastanowić się, w jaki sposób autorefleksja uczestniczy w tworzeniu literackiej narracji o traumie. Analiza pokazuje, że dyskurs narracyjny na temat relacji ukraińsko-polskich wykorzystuje strategie autorefleksyjne: strategia postrzegania Swojego jako Innego, strategia konstruowania obrazu zbiorowej ofiary oraz strategia budowania horyzontu przyszłości. Aspekty te pełnią określone funkcje w utworach postmodernistycznych: odwracają główną opozycję, zmieniają perspektywę narracji i prognozują przyszłe znaczenia Przedstawiona w artykule perspektywa interpretacyjna ma na celu pogłębienie i zrównoważenie percepcji traumatycznej przeszłości Ukraińców i Polaków przedstawionej w powieści Oksany Zabużko.

Słowa kluczowe:

autorefleksja, narracja literacka, intryga narracyjna Oksany Zabużko, dyskurs oniryczny, trauma



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf (English)

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych


Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)