W powieści Kroniki Eksplozji Yan Lianke łączy motywy mitologiczne, alegorię i groteskę z realistycznym obrazem codziennego życia, tworząc fikcyjny świat, który odzwierciedla dynamiczne przemiany w Chińskiej Republice Ludowej od połowy XX wieku. Niniejszy artykuł stanowi analizę mitorealizmu (shenshi zhuyi 神实主义) jako narzędzia do ukazania malejącego znaczenia wartości konfucjańskich i tradycyjnej etyki we współczesnym społeczeństwie chińskim. Autorka wyjaśnia odniesienia do mitologii, kultury i symbolikę, za których pomocą Yan Lianke wskazuje na pojawienie się nowych paradygmatów kulturowych zakorzenionych w biurokracji i kulcie władzy oraz zmniejszającą się rolę zasad synowskiej pobożności, przyzwoitości i harmonii społecznej w obliczu modernizacji, materializmu i ideologii politycznej.
Cited by / Share
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Roczniki Humanistyczne · ISSN 0035-7707 | eISSN 2544-5200 | DOI: 10.18290/rh
© Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznych
Artykuły w czasopiśmie dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0)